May 16, 2025
Autor
Anda Șinca, Ilinca Cotruța & Law-Z Team

Ce promit candidații la prezidențiale pentru viitorul educației în România

Cu al doilea tur al alegerilor prezidențiale bătând la ușă, în calitate de elevi ajungem din nou la aceeași dilemă: “Ce mai au și candidații la prezidențiale de spus despre viața mea ca elev?”. Educația rareori ajunge să fie dezbătută amănunțit de prezidențiabili, chiar și în curse strânse ca aceasta. Prin urmare, declarațiile și planurile acestora de guvernare privind educația rareori ajung pe prima pagină a redacțiilor importante. ‍

Cu toate acestea, noi, elevi fiind, simțim nevoia unei perspective concrete privind viziunea candidaților la președinție în învățământul preuniversitar și viitorul acestuia.

Domnul Nicușor Dan, candidatul independent prezintă următoarele:

Analizând planul de guvernare al acestuia, Nicușor Dan creionează o traiectorie ascendentă urmând modelul european:

  1. Investiții în educația timpurie: dezvoltarea infrastructurii educației timpurii din toate punctele de vedere presupunând creșterea numărului de personal format pentru a susține primele etape din viața copiilor și a clădirilor în care să se desfășoare activitățile de educare a copiilor;
  2. Dezvoltarea gândirii critice: încurajarea independenței în gândire, exprimare și expunere prin intermediul unor profesori instruiți cu acest scop și programe școlare revizuite;
  3. Combaterea abandonului școlar: asigurarea resurselor fizice și economice pentru a dezvolta “infrastructura academică” din comunitățile vulnerabile oferind mese calde, transport școlar și alte măsuri sociale elevilor, iar cadrelor didactice stimulente;
  4. Corelarea educației cu piața muncii: alinierea traselui învățământului preuniversitar și celui universitar conform cerințelor pieței de muncă prin consultări deschise cu reprezentanți ai mediului de afaceri;
  5. Profesionalizarea resursei umane din educație: oferirea de salarii competitive, formare continuă de calitate și promovare, pe bază de criterii meritrocratice, cadrelor didactice.

De altfel, acesta a avut și câteva declarații relevante precum: “votul de încredere” pentru Ministrul Educației și Culturii Daniel David, aerisirea curriculumului pentru a fi mai atractiv elevilor și acordarea unei note de 5 - 6 sistemului de învățământ la momentul actual.

În continuare îl avem pe domnul George Simion, candidat din partea partidului AUR (Alianța pentru Unirea Românilor):

  1. Programul „Domnul Trandafir”: restabilește demnitatea cadrelor didactice prin salarizare şi stimulente adecvate, asigurarea de locuinţe şi statut profesional, dotări şi echipamente moderne şi reducerea birocraţiei astfel încât profesorii să se poată concentra pe activităţile didactice;
  2. Dezvoltarea învățământului liceal non-teoretic: extinderea şi construirea a 500 de clădiri şcolare pentru ca toate unităţile să funcţioneze într-un singur schimb, inclusiv prin înfiinţarea de şcoli româneşti în comunităţile din diaspora;
  3. Reformă financiară a educaţiei: transferul de la alocările bazate pe numărul de elevi şi studenţi la criterii de performanţă, competenţă profesională şi utilitate economică, culturală şi socială a proiectelor, și majorarea bursa sociale la cel puţin ¼ din salariul minim pe economie;
  4. Disciplina și coeziunea în școli: toţi elevii vor avea parte de o masă caldă preparată din produse locale, dar și de uniforme şcolare obligatorii; 
  5. Programul „Şcoala de după Școală”: oferirea unor activităţi organizate cu unităţile de învăţământ şi asociaţiile sportive, culturale, de mediu, de protecţie socială şi STEM– politica naţională va susţine sportul şcolar și studenţesc, Daciadele şi performanţa la toate nivelurile.

Parte din alura creată de George Simion se extinde și în declarațiile sale despre educație, remarcându-se următoarele: “Școala e distrusă sistematic”; “Cum arată astăzi școală arată mâine țara.” și “La noi, însă, educația este lăsată de izbeliște”.

Ambii candidați susțin necesitatea “resetării” sistemului educațional românesc, însă niciunul dintre aceștia nu au lansat propunerea de a se consulta cu elevii, care de fapt ar fi chiar beneficiarii primari al acesteia.

Pentru a concluziona, însă, merită menționat faptul că educația este fundația societății de mâine, iar fără aceasta, o economie nu poate fi stabilă îndelung timp pentru a se dezvolta și celelalte sectoare ale țării. 

Acest articol, în afara scopului de a informa, îl are și pe acela de a îndemna toți elevii majori să voteze. Votul nu este doar un drept, ci și o responsabilitate: urmând lecturarea celor de mai sus, e la latitudinea ta, ca votant, să alegi candidatul care are cea mai bună strategie pentru viitorul educației și să îl ajuți să ajungă noul președinte al României.

Conversație
Comentarii (-)
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Guest
6 hours ago
Delete

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

REPLYCANCEL
or register to comment as a member
POST REPLY
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Guest
6 hours ago
Delete

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

REPLYCANCEL
or register to comment as a member
POST REPLY
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

More Blogs